zondag 2 augustus 2009

Terugreis 2e dag Comomeer

Na een nachtje heerlijk te hebben geslapen in de ruime kamer (5persoons) in hotel Luisenstuben zijn we aan het laatste stuk van onze terugreis begonnen.

Onderweg hebben we nog een paar zonnebloemen gespot, helaas waren er al veel dor en kapot, dus nog steeds geen mooi veld met zonnebloemen voor het ziekenhuis op de foto kunnen zetten.

Helaas net als gisteren een dikke vette file, maar uiteindelijk toch in de avond veilig thuis gekomen. Het was een heerlijke vakantie met heel veel zon en mooie plaatjes en nu gelukkig iedereen weer thuis!

maandag 27 juli 2009

Terugreis 1e dag - Comomeer

Ja en dan op weg naar huis. Heerlijk om weer naar huis te gaan met de wetenschap dat we dan ook snel de jongens en ons meisje Tina weer zien.

We hebben de toeristische route genomen om vanaf Lecco naar Varenna te rijden, over te varen naar Mennagio en daarvandaan via het Luganomeer naar Basel te rijden. Prachtige route!

Dit is nog Varenna, het blijft toch prachtig!

Ciao Varenna!

Wel moeilijk hoor met zo'n grote boot. Gelukkig keek Herbert of alles goed ging!

Uitzicht vanaf de weg boven Mennagio..

En na een tijdje rijden was daar ineens het meer van Lugano. Zo mooi groen!

Ook nu weer over de Gothardpas gereden, gelukkig weer lekker weer, dus het dak open en genieten. Herbert wilde - net als alle kinderen - even in de sneeuw. Leuk he!

zondag 26 juli 2009

zondag comomeer

Vandaag gaan we varen met de pont, we gaan van Lecco via Abbadia, Mandello, Onno, Vassena, Limonta, Lierna naar Bellagio. Prachtige tocht, heerlijk weer en veel, heel veel foto's....

We starten bij Lecco op een mooie grote boot, waar zelfs een restaurant in is. Daar hebben we geen gebruik van gemaakt (zelfs niet voor cappuchino (!)), veel te zonde om binnen te zitten tijdens zo'n mooie tocht.

In de verte Lecco

Eerste stop bij Abbadia.

Bij Abbadia is het strandje, waar we vaak aan het eind van de dag nog naar toe gingen.

Echt Italiƫ....

Volgende stop Mandello.

Onno.

Vassena.

Limonta

Lierna

en daar is Bellagio. Dit stadje ligt op het puntje waar de twee "armen" van Comomeer bij elkaar komen. Het verhaal gaat dat heel vroeger een gletser, die zuidwaarts bewoog tegen de uitgestrekte driehoekige rots botste. Die rots was zo hard dat de gletsjer speelt en er twee valleien ontstonden.

Bellagio is erg kleurrijk en een lief schilderachtig stadje. Ook erg toeristisch, dus een stuk drukker dan de andere stadjes aan het Comomeer.

De pont, waarmee we hebben gevaren.

Bellagio heeft veel smalle weggetjes naar boven. Erg leuk. Soms zie je in de verte het meer.

Prachtige gebouwen.

En weer terug naar Lecco.

Speciaal voor Herbert een echte Riva op de foto..

Ons hotel vanaf de boot.

Van de boot met de auto naar het hotel, beneden aan het hotel deze foto gemaakt, het schermert al een beetje.

Voor alle 5 de kinderen een souvenir gekocht......

Ondanks het gemis van m'n statief toch nog na zonsondergang naar beneden gegaan en met hulp van stenen, takken, muurtjes enz. toch deze mooie plaatjes kunnen maken.

zaterdag 25 juli 2009

Zaterdag comomeer

Nadat we gisteren genoten hadden op de berg bij Lecco hebben we de smaak te pakken. Vandaag op naar de andere kabelbaan, die ons naar natuurgebied Pigra zou brengen.

Met de auto naar Varenna, varen via Bellagio naar Menaggio en met de auto weer verder naar Argegno. Daar is de kabelbaan naar Pigra.

Daarna zijn we via Laglio (waar we hebben gezwaaid naar George Clooney) (als tie thuis was) en om het meer heen bij Como weer naar ons hotel. Best een aardige reis op 1 dag. Bijvoorbeeld van Como naar ons hotel is het al bijna 1 uur rijden, dus reken uit je winst!

Maar zoals gezegd, gestart bij Varenna en met de pont via Bellagio naar Menaggio, het was vandaag een heldere dag met een mooie blauwe lucht.

Via Bellagio

Naar Mennagio

Van de boot bij Mennagio en op naar Argegno, mooi kerkje, prachtige uitzichten en lekker even een cappuchino (!) en een broodje aan het water. GENIETEN.

Maar ja, we kwamen voor de kabelbaan......en weer stiekum beetje eng, deze was wat ouder dan die van gister, en ging steiler omhoog.......

Echt hoog...maar wel prachtigggggggggggg

En wat een uitzicht daarboven. Wel verrassend was dat we boven uitstapten en dat daar gewoon een dorp is en waar veel auto's rijden. Dus je kan ook gewoon met de auto naar boven!

Volgens het reisboekje zou hier een prachtig natuurgebied zijn met veel wilde bloemen en een uitzicht waarbij je de beiden "armen" van het meer zou kunnen zien. Van een natuurgebied zagen we niet veel, maar wel een bord met "belvedere", dus daar zou een het prachtige uitzicht moeten zijn....dus wij het smalle bospad gelopen en na veel kruipdoor en sluipdoor weggetjes het "uitzicht" gevonden. Het meer is prachtig, alleen er lopen veel electriciteitskabels. Zo jammer..we voelden ons beetje in de maling genomen. Het was inmiddels erg warm en we moesten best behoorlijk klimmen en klauteren om weer bij de kabelbaan terug te komen.

Uiteindelijk was het uitzicht vanuit de gondel van de kabelbaan wel supermooi.

Na deze hele reis zijn we lekker wat gaan relaxen op de hotelkamer. Ik wilde voor het eten nog graag foto's maken als de zon onder is. Dit zou uitstekend gaan met een statief....als je die bij je hebt....want in het donker is de sluitertijd zo lang, dat uit de hand de foto altijd bewogen is.

Vorig jaar had ik wel het statief bij me, maar niet het klipje, wat je aan je fototoestel vast maakt en waarmee je je fototoestel vast zet aan het statief. Vorige week thuis nog lol om gehad met Herbert, dat dat wel heel dommig was van me. Zou me dit jaar niet gebeuren, want het klipje zat nu alvast op mn statief, dus dat klipje kon ik niet vergeten...maar ja als je dan heel het statief vergeet, vergeet je het klipje ook...

Maar goed, toch geprobeerd door de camera op een stenen muurtje te zetten en zie hier het resultaat. Voor het mooie was het al te donker, dus morgen iets eerder aan de slag!